Norsk stjerneskudd til Amerikalinjen
Ønsket om å dele gleden over arganoljens fantastiske egenskaper ble starten på en velduftende reise. Åtte år senere er hud- og hårpleieserien Sprekenhus på full fart ut i verden – og inn på Amerikalinjen.
De rene, naturlige kvalitetsproduktene, med røtter i Lofoten, ingredienser fra Marokko og en gründer fra Oslo, blir å finne på alle rom når boutique-hotellet Amerikalinjen åpner 15. mars neste år. Det er det mange gode grunner til, ifølge hotelldirektør Wilhelm Hartwig.
– Vi vil være et raust vertskap, som deler det beste Oslo har å by på. I Sprekenhus fant vi et lokalt brand som lager estetiske produkter av høy kvalitet. Historien, den stilrene designen og menneskene bak merket, er alt vi har sett etter i en slik samarbeidspartner, sier han.
Startet i det små
Alexander Eggum, mannen bak merket Sprekenhus, var kun 21 år og studerte økonomi i London da han oppdaget arganolje for pleie av hud og hår. Det ble begynnelsen på noe så sjeldent som en skjønnhetsserie fra Oslo.
– Da jeg kom hjem fra studiene, la folk merke til håret mitt, og spurte hva slags produkter jeg brukte. Jeg fikk lyst til å dele opplevelsen og «looken» med flere, og bestemte meg for å utvikle et eget brand, forteller han.
Inspirert av Lofoten
Nå er kvalitetsmerket å finne hos utvalgte forretninger i Oslo, som Høyer, Gathering Objects og Yme, og nylig tegnet Sprekenhus avtale med den tyske nettgiganten Zalando. Men alle har startet et sted.
Parallelt med at den driftige gründer-spiren innledet et samarbeid med avanserte forsknings -og utviklingsmiljøer, for å finne de rette formlene, jobbet han frem konseptet Sprekenhus. Og her var en av de viktigste inspirasjonskildene bestefarens enkle og sunne livsstil med masse frisk luft, fysisk aktivitet og nok søvn, på gården Sprekenhus i Lofoten.
– En fantastisk mulighet
Den eksklusive arganoljen, som alle Sprekenhus’ produkter inneholder, kommer fra Argan-trær i Marokko.
– Arganfrukten høstes og kaldpresses i Marokko. Berberkvinnene har brukt oljen til å beskytte hår og hud i røffe omgivelser gjennom generasjoner. Nå er produksjonen også blitt en viktig næring lokalt, forteller Eggum.
Han gleder seg til å dele opplevelsen av Sprekenhus med Amerikalinjens gjester.
– Det har vært en fornøyelse å møte en partner som legger så mye tanker og tid inn i konseptet sitt som Amerikalinjen. Samarbeidet gir oss en plattform vi ikke har hatt før, og en fantastisk mulighet til å la folk fra hele verden ikke bare se, men prøve produktene våre, sier han forventningsfullt.
Se filmen om produktene her.
Fakta om Amerikalinjen
Amerikalinjen åpner i mars 2019
Hotellet får 122 delikate rom og suiter
Hotelldirektør Wilhelm Hartwig
Arkitentene for det opprinnelige bygget, som sto ferdig i 1919, var Andreas Bjercke og Georg Eliassen
Arkitekt for ombyggingen av huset til hotell er Kritt Arkitekter
Finske Puroplan står for interiøret
Gårdeier: Sparebank 1 Forsikring
Operatør: Nordic Hotels & Resorts
Foto: Direktør Wilhelm Hartwig og Alexander Eggum, mannen bak Sprekenhus, har bestemt utvalget. Fotograf: Magne Risnes.